stäng av

Dela

Hur kan vi hjälpa till?

Här kan du hitta svar på dom vanligaste frågorna

    Bo hos oss

    • Får jag måla och tapetsera om i lägenheten?
      Ja, du får måla om och tapetsera i din lägenhet. Vi vill dock att du frågar oss som hyresvärd innan du gör detta. Är arbetet inte utfört ordentligt eller att val av färg/tapet är utöver det "normala" eller utanför våra krav har vi rätt att kräva att du återställer lägenheten som den var när du flyttade in. Alternativt kan vi fakturera dig för kostnaden av att återställa lägenheten.

      I lägenheterna på Lusthusbacken är dessa tre krav uppsatta:
      1. Fackmannamässigt utfört
      2. Ljusa och dova färger
      3. Svanenmärkt/Ecolabel + Svalanmärkt
    • Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
      Du får hyra ut din lägenhet i andra hand om du fått godkännande av din hyresvärd. För att få ett godkännande krävs det att du har godtagbara skäl till att hyra ut din lägenhet. Detta kan exempelvis vara att du ska studera på annan ort eller under en begränsad tid pröva på att vara sambo. Om du fått tillstånd upprättar vi ett särskilt kontrakt mellan dig och den du hyr ut till.

      Uthyrningen ska vara tidsbegränsad och får aldrig vara förenad med besittningsrätt. Om du hyr ut din lägenhet i andra hand utan att ha hyresvärdens tillstånd riskerar du uppsägning av ditt kontrakt och att förlora din hyresrätt. Det gäller även om du väljer att låna ut din lägenhet utan att ta ut någon hyra.

      För dig som hyr ut din lägenhet i andra hand är det viktigt att vara medveten om är att det alltid är du själv som förstahandshyresgäst som ansvarar för att hyran blir betald i tid och att din hyresgäst sköter sig. Om din andrahandshyresgäst till exempel stör grannarna kan du själv riskera att bli uppsagd.

      Om vi gett avslag på din ansökan om andrahandsuthyrning men du ändå upplever att du har godtagbara skäl, kan du som hyresgäst gå vidare till hyresnämnden för att söka tillstånd.
    • Jag är hyresgäst och vill hyra parkeringsplats, hur gör jag?
      Vi kan ofta erbjuda en parkeringsplats till varje lägenhet, men om du önskar en extra parkering eller vill hyra en carport har vi en kölista. Anmäl dig till kölistan genom Mina sidor.
    • Installation/montering i lägenheten
      Om du vill installera eller montera vitvaror/tvättmaskin/parabol et.c. måste du få ett godkännande av din hyresvärd.
    • Jag hittar inte min hyresavi, kan jag se den någonstans?
      Om du inte hittar din hyresavi kan du kontakta oss på Polarrenen så kan vi skicka ut en ny, eller ge dig ett referensnummer om du vet vad din hyra ligger på så att du kan betala in den.
    • Vad gör jag om jag inte fått min hyresavi i tid?
      Om du inte får din hyresavi i tid uppmanar vi dig att ta kontakt med oss så fort du kan.
    • Var anmäler jag fel i lägenheten som jag vill ha hjälp med?
      Vid brister eller fel i lägenheten ska du anmäla det till hyresvärden. Det gör du i första hand genom Mina sidor. Du kan även ringa vårt journummer 010-450 61 96. Där svarar alltid någon, oavsett tid på dygnet.
    • Måste jag ha en hemförsäkring?
      Vi rekommenderar dig att skaffa en hemförsäkring innan du flyttar in hos oss. Detta för att skydda dig om du skulle drabbas av ett inbrott eller om dina ägodelar skulle skadas i till exempel en brand. Har du ingen hemförsäkring så får du ingen ersättning för dina ägodelar, även om det inte är du som orsakat skadan. Vi tycker det vore olyckligt om du drabbades av detta, så skaffa dig gärna en hemförsäkring innan du flyttar in hos oss!
    • När ska det vara tyst i lägenheten?
      Vi förstår att du säkert vill fixa i din lägenhet med jämna mellanrum, lyssna på musik eller bjuda över vänner. Det är självklart tillåtet, men tänk på att respektera dina grannar så att de inte störs. Mellan klockan 20:00-07:00 på vardagar och mellan klockan 20:00 - 10:00 på lördagar, söndagar och helgdagar är det inte tillåtet att spika och borra i väggarna. Mellan klockan 22:00-06:00 ska det vara tyst i huset.
    • Hur går jag tillväga om jag vill säga upp min lägenhet?
      Om du vill säga upp din lägenhet ska du skriva följande information på antingen ditt lägenhetskontrakt, ett vanligt papper eller i ett mail till info@polarrenen.se:

      - Jag vill säga upp min lägenhet
      - Förnamn & efternamn
      - Adress med lägenhetsnummer
      - Underskrift
      - Datum

      Skriver du på ett vanligt papper eller kontraktet postar du detta till:

      Polarrenen AB
      942 82 Älvsbyn

      För att första uppsägningsmånaden ska räknas från påföljande månad så måste brevet/mailet vara oss tillhanda före den sista dagen i månaden.
    • Kan jag få autogiro till min hyresfaktura?
      Nej. Tyvärr har vi inte den möjligheten i dagsläget.
    • Odlingslotter på Lusthusbacken
      Var och en är välkommen att välja en odlingslott inom de områden som kommunen har stakat ut med käppar på gräsytan framför Lusthusgränd 4. Några lotter är markerade med pinnar, men marken är inte förberedd på något sätt. Kommunen rekommenderar att lägga ut två lager målarpapp i botten, vilket skyddar mot ogräs, och att lägga matjord ovanpå. Det är viktigt att lämna ½ m fritt runt om lotten, för att var och en ska kunna gå runt omkring och till sin odling.
    • Får man grilla på balkongen?
      Vi vill i första hand hänvisa till eventuella grillplatserna på området, men det är okej att grilla på balkongen så länge det inte stör grannar eller medför risk för brand eller andra faror. Eftersom de flesta balkonger är i trä är det viktigt att tänka på brandsäkerheten och därför rekommenderar vi att använda en elgrill som ofta osar mindre och orsakar färre bränder genom grinstor som hoppar eller att grillen välter, som kol- eller gasgrillar kan göra. Det kan vara bra att fråga era grannar först då röken kan räknas som en störning. Många lägenhetsbränder orsakas dessutom av att man samlat glöden i plasthinkar eller motsvarande, vilket vi inte tillåter.
    • Hur gör jag en felanmälan?
      Vid brister eller fel i lägenheten ska du anmäla det till hyresvärden. Det gör du i första hand genom en anmälan från vår hemsida via Hyresgästfelanmälan. Vid akuta fel kvällar och helger: ring vårt journummer 010-450 61 96 och välj knappval 1.
    • Får man röka på balkongen?
      Det är inte förbjudet att röka på balkongen enligt lag, men tänk på att röklukt lätt sprider sig genom ventilation och in genom öppna fönster. Med hänsyn till grannar och eventuella astmatiker uppmanar vi därför till att undvika att röka på balkongen. Det är inte tillåtet att röka i gemensamma utrymmen såsom entréer, trapphus, hissar och tvättstugor. Att fimparna läggs i en askkopp är en självklarhet och får absolut inte slängas på marken.
    • Vad gör jag om jag störs av mina grannar?
      Du har rätt till lugn och ro i din bostad - oavsett om det är natt eller dag. Prata gärna först med din granne, de kanske inte är medvetna om att de stör. Om det inte hjälper så kan du vända dig till oss. I sista hand kan du kontakta Securitas som är vår störningsjour. Ring dem direkt via 010–470 57 00 eller ring vårt journummer 010-450 61 96 och välj knappval 1. Din granne kommer att bli debiterad för utryckningskostnaden.
    • Hur fungerar motorvärmaren med tidur?
      Följ länken nedan för ytterligare information och instruktioner kring våra motorvärmare med tidur.
      Bilvärmarcentraler med elektroniska tidur instruktion

    Flytta

    • Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?
      I enlighet med Hyreslagen är uppsägningstiden på en lägenhet 3 månader, räknat från nästkommande månad. Det vill säga att det inte har någon betydelse vilket datum på nuvarande månad du säger upp lägenheten.

      Exempel 1:
      Vi får in en uppsägning 30/1. Uppsägningstiden är då februari, mars och april. Utflyttningsdatum 30/4.

      Exempel 2:
      Vi får in en uppsägning 1/2. Uppsägningstiden är då mars, april och maj. Utflyttningsdatum 31/5.

       
    • Måste jag ha en hemförsäkring?
      Vi rekommenderar dig att skaffa en hemförsäkring innan du flyttar in hos oss. Detta för att skydda dig om du skulle drabbas av ett inbrott eller om dina ägodelar skulle skadas i till exempel en brand. Har du ingen hemförsäkring så får du ingen ersättning för dina ägodelar, även om det inte är du som orsakat skadan. Vi tycker det vore olyckligt om du drabbades av detta, så skaffa dig gärna en hemförsäkring innan du flyttar in hos oss!
    • Hur går jag tillväga om jag vill säga upp min lägenhet?
      Om du vill säga upp din lägenhet ska du skriva följande information på antingen ditt lägenhetskontrakt, ett vanligt papper eller i ett mail till info@polarrenen.se:

      - Jag vill säga upp min lägenhet
      - Förnamn & efternamn
      - Adress med lägenhetsnummer
      - Underskrift
      - Datum

      Skriver du på ett vanligt papper eller kontraktet postar du detta till:

      Polarrenen AB
      942 82 Älvsbyn

      För att första uppsägningsmånaden ska räknas från påföljande månad så måste brevet/mailet vara oss tillhanda före den sista dagen i månaden.
    • Vad ska jag städa vid utflyttning?
      Nedan hittar du en checklista som är behjälplig inför din flyttstäding.

      Flyttstäd checklista

    Söka bostad

    Övrigt

    • Hur anmäler jag mitt intresse till vinterförvaring av fordon?
      Under vintersäsongen 2021/2022 erbjuder EMT Fönsterputs plats i vårt varmgarage i Kalix på Järnvägsgatan 55. Där kan du parkera in din husvagn, husbil, båt eller liknande under perioden oktober-april.

      Vid frågor, kontakta EMT Fönsterputs på emt.fonsterputs@gmail.com eller 0762344995.
    • Vart ligger garaget för Vinterförvaring av fordon?
      Garaget ligger på Järnvägsgatan 11 i Kalix.
    • Odlingslotter på Lusthusbacken
      Var och en är välkommen att välja en odlingslott inom de områden som kommunen har stakat ut med käppar på gräsytan framför Lusthusgränd 4. Några lotter är markerade med pinnar, men marken är inte förberedd på något sätt. Kommunen rekommenderar att lägga ut två lager målarpapp i botten, vilket skyddar mot ogräs, och att lägga matjord ovanpå. Det är viktigt att lämna ½ m fritt runt om lotten, för att var och en ska kunna gå runt omkring och till sin odling.
    • Hur arbetar Polarrenen med förnybar energi?
      Polarrenen strävar efter att förädla samhället i samverkan för en hållbar framtid. I vår strävan mot detta har vi bland annat byggt ekologiska flerfamiljshus och satsar på förnybar energi genom vindkraft.

      Polarkraft AB är ett dotterbolag till Polarrenen, som ingår i Polarbrödskoncernen. Polarkraft äger fem egna vindkraftverk som försörjer verksamheten med förnybar el. Med ett eget ägande av vindkraftsproduktion säkerställs stabila elkostnader, samtidigt som det ger ett betydelsefullt bidrag till uppsatta klimat- och hållbarhetsmål.
    • När kan jag parkera in/ut mitt vinterparkerade fordon?
      Inparkering sker under hösten och hämtning av fordonet sker under våren. Det är upp till var och en att boka en tid med vår parkeringsansvariga på 070-641 40 92. Det är inte tillåtet att stå kvar över sommaren. Vid frågor, kontakta Verksamhetskoordinator.

       

    Hittade du inte vad du sökte?

    Har du funderingar, frågor eller tips så tar vi gärna emot det!

    • För att kunna hantera ditt ärende behöver vi lagra dina personuppgifter (namn, adress, e-postadress, telefonnummer). Personuppgifterna kommer att sparas digitalt och endast berörda personer kommer att ha åtkomst till dem. Personuppgifterna sparas under tiden som vi handlägger ditt ärende och kommer därefter att raderas. Det är frivilligt att lämna personuppgifterna men vi behöver dem för att kunna slutföra ditt ärende. Du har rätt att återta ditt samtycke (bli bortglömd). Du har även rätt att få tillgång till dina personuppgifter, få dem rättade samt begränsa eller invända mot behandlingen.